Poniżej znajdą Państwo odpowiedzi na pytania dotyczących projektu Partnerstwa Publiczno-Prywatnego na Dolnym Mieście w Gdańsku, jego zakresu, charakteru, kształtu umowy czy korzyści dla mieszkańców.
Jeżeli nie ma wśród nich odpowiedzi na nurtujące Państwa kwestie, zapraszamy do kontaktu poprzez formularz znajdujący się w zakładce ZAPYTAJ NAS.
Wartość całego projektu PPP szacowana jest na przeszło 277 milionów złotych. Wartość wszystkich celów publicznych, które zostaną zrealizowane w 17 lokalizacjach, wyceniona została na ponad 51,4 mln zł netto. Pieniądze na nie pochodzić będą w większości ze sprzedaży inwestorowi przez Miasto działek, na których powstaną cele komercyjne. Partner prywatny zakupi te nieruchomości za 40,3 mln zł netto, będzie też partycypował w kosztach realizacji publicznych projektów w kwocie 18,6 miliona zł netto oraz zapłaci Miastu premię w wysokości 3,2 miliona zł. Wkład finansowy GGI Dolne Miasto w cały projekt (bez kosztów budynków komercyjnych) wyniesie więc łącznie ponad 62,1 miliona zł netto. Dzięki formule PPP wszystkie środki pozyskane przez Miasto w wyniku sprzedaży gruntów zainwestowane zostaną na terenie Dolnego Miasta.
Realizacja złożonej i wieloletniej umowy w formule PPP z finansowego punktu widzenia jest bardzo korzystna dla mieszkańców Dolnego Miasta. Gwarantuje bowiem, że wszystkie środki pochodzące ze sprzedaży nieruchomości przeznaczane są bezpośrednio na realizację celów publicznych w tej dzielnicy. W przypadku zwykłego zbycia nieruchomości pieniądze trafiłyby do ogólnej puli budżetu miasta, tym samym rozdysponowane byłyby na różne cele w całym Gdańsku. Bez PPP realizacja tak szerokiego zakresu celów publicznych, o takiej skali i wartości, nie byłaby możliwa ze względów budżetowych – żadnego miasta w Polsce zwyczajnie nie stać na koncentrację inwestycji publicznych na tak relatywnie niedużym terenie.
Należy podkreślić, że PPP stanowi niezwykle wartościowe narzędzie w kontekście kompleksowego rozwoju obszarów miejskich. Umożliwia bowiem nie tylko realizację celów publicznych ale również inwestycji komercyjnych, takich jak nowe mieszkania, sklepy, restauracje czy innego rodzaju usługi, czyniąc dany obszar w pełni funkcjonalnym
i atrakcyjnym do życia.
Współpraca z jednym określonym partnerem prywatnym gwarantuje komplementarne i jednorodne jakościowo zagospodarowanie poszczególnych obszarów inwestycyjnych, przy jednoczesnym zachowaniu wyjątkowości każdej z lokalizacji. Ponadto partner prywatny zobowiązany jest zrealizować inwestycje w określonym terminie, w związku z czym Miasto ma gwarancje, że nie będzie przysłowiowej „dziury w ziemi”, a zagospodarowanie będzie następowało sukcesywnie.
Dodać należy że PPP gwarantuje również podział ryzyk między stronami w taki sposób aby za dane ryzyko odpowiadała strona która poprzez swoje kompetencje jest w stanie lepiej sobie z nim poradzić. Długookresowy charakter partnerstwa publiczno-prywatnego, obejmujący etap projektowania, budowy i zarządzania/utrzymania przez ten sam podmiot, gwarantuje z kolei że już od etapu przygotowawczego stosowane są jak najbardziej przemyślane i synergiczne rozwiązania, zapewniające oszczędności na etapie eksploatacji i jak najlepszą jakość inwestycji. Współpraca z sektorem prywatnym to ponadto szansa na transfer innowacyjnych rozwiązań, wzajemne uczenie się od siebie.
Umowa jest bardzo obszerna – ma ponad tysiąc stron z załącznikami. Jej główne założenia:
Z treścią umowy można zapoznać się TUTAJ.
Wszystkie działki objęte zakupem w ramach umowy PPP stanowią podstawowy element, składający się na powodzenie całego projektu. PPP polega na realizacji zadań publicznych we współpracy z partnerem prywatnym. Współpraca zakłada realizację przez partnera prywatnego poszczególnych zadań inwestycyjnych na terenie Dolnego Miasta (sformalizowanych umową PPP i zobowiązaniami miasta pod rygorem kar), które składają się na końcowy wynik, który z kolei pozwala partnerowi prywatnemu współfinansować realizację obiektów publicznych. Umowa PPP jest skonstruowana tak, że wszystkie ryzyka finansowe związane z kosztami realizacji tego wieloletniego projektu są po stronie partnera prywatnego. W związku z tym, że każda działka objęta umową stanowi element modelu finansowania całego przedsięwzięcia PPP, umowa nie przewiduje rezygnacji przez Gminę Miasta Gdańska ze sprzedaży jakiejkolwiek z działek włączonych do projektu.
Kompleks sportowy przy Szkole Podstawowej nr 65 ma charakter ogólnodostępny, nie jest on wynajmowany komercyjnie grupom czy podmiotom zewnętrznym. Dyrektor szkoły, przy współpracy z Dzielnicowym Ośrodkiem Sportu, będzie dba o zapewnienie mieszkańcom dostępu do obiektu poza czasem zajęć szkolnych i dodatkowych, kierowanych bezpośrednio do uczniów.
W ramach PPP zaplanowana została budowa nowych i przebudowa istniejących dróg – powstaną wygodne chodniki i ścieżki rowerowe, zmodernizowana będzie infrastruktura podziemna. Poruszanie się po tej części miasta – pieszo, rowerami, komunikacją publiczną czy samochodami – będzie łatwiejsze. Skala i kompleksowość modernizacji lub budowy ulic i ciągów pieszych oraz pieszo-rowerowych, realizowanych jako cele publiczne, znacznie wykracza poza zakres, który musiałby wykonać inwestor zgodnie z artykułem 16. ustawy o drogach publicznych, dotyczącym dróg dojazdowych do inwestycji.
W ramach PPP GGI Dolne Miasto wybuduje:
Ponadto zmodernizuje/przebuduje:
Budowa i modernizacja wskazanych ulic znacząco usprawnią funkcjonowanie układu komunikacyjnego Dolnego Miasta, dostosowując go do zwiększającej się liczby mieszkańców.
Ścieżki rowerowe i ciągi piesze
W ramach celów publicznych GGI Dolne Miasto wybuduje ścieżki rowerowe:
W związku z realizacją nowych inwestycji partner prywatny ma obowiązek zapewnić odpowiednią liczbę miejsc postojowych, zgodnie z Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzeni. W przypadku budynków mieszkalnych będą budowane parkingi podziemne. W przypadku budynków usługowych MPZP nie wymaga miejsc postojowych lub narzuca niewielkie wymagania co do ich liczby i dla tych lokalizacji nie powstaną parkingi podziemne.
Z uwagi na znaczne rozproszenie terenów inwestycyjnych na obszarze Dolnego Miasta, nie nastąpi kumulacja zapotrzebowania na miejsca postojowe w jednym miejscu. Ponadto Miasto Gdańsk, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców, zwróciło się z wnioskiem do Wojewody Pomorskiego o pozyskanie nieruchomości nr 206/2 ob. 100, będącej własnością skarbu państwa w użytkowaniu wieczystym Miasta przy Podwalu Przedmiejskim, w celu przeznaczenia jej na budowę parkingu lub basenu z parkingiem na ok. 180 miejsc postojowych, z których korzystać będą mogli mieszkańcy Dolnego Miasta.
Dzięki śródmiejskiej lokalizacji oraz dobrej dostępności komunikacji publicznej, na teren Dolnego Miasta nietrudno dostać się bez użycia samochodu. Jeżeli w wyniku zwiększenia się liczby mieszkańców zajdzie taka potrzeba, rozkłady jazdy autobusów na terenie Dolnego Miasta zostaną odpowiednio dostosowane do nowych potrzeb.
Dolne Miasto jest jedną z najbardziej zielonych części Gdańska i taką pozostanie – zachowane zostaną obecne proporcje terenów zielonych i zabudowanych. Ponad 12 ha dawnych fortyfikacji miejskich to imponujący, zielony teren rekreacyjny z dostępem do wody. Natura i jej przybliżenie lokalnej społeczności odgrywają niezwykle ważną rolę w projekcie PPP – GGI Dolne Miasto zrewitalizuje więc 5,5 ha terenów zielonych. Dla porównania na cele komercyjne przeznaczono 3,7 ha – co istotne, na części z nich również powstaną zielone enklawy, zachęcające do wypoczynku.
Inwestor przy projektowaniu nowej zabudowy stara się ograniczać wycinkę drzew do niezbędnego minimum (kompetencje w zakresie wydawania zgody na wycinkę drzew na Dolnym Mieście należą do Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków). Takie podejście charakteryzować będzie zagospodarowanie każdej z działek przeznaczonych na cele komercyjne. Zadeklarował też, że za każde drzewo, które zostanie wycięte ze względu na inwestycje, zasadzi dwa nowe drzewa na danej działce lub w jej bezpośredniej okolicy.
Zrewitalizowane zostaną tereny zielone na bastionach Wilk i Wyskok. Zaplanowano tam nowe nasadzenia roślin i urządzenie przyjaznej przestrzeni służącej wypoczynkowi i aktywnej rekreacji.
Wzdłuż ulic Kamienna Grobla i Dobra GGI Dolne Miasto posadzi ponad 50 wysokich drzew, które stworzą parkową aleję spacerową. Dodatkowo, w 3 z 15 lokalizacji przeznaczonych w projekcie PPP na cele komercyjne, partner prywatny stworzy ogólnodostępne, niezabudowane zielone tereny rekreacyjne (przy ul. Zielonej, ul. Wierzbowej i ul. Reduta Dzik).
Zieleń towarzyszyć będzie też planowanym na Dolnym Mieście inwestycjom mieszkaniowo-usługowym. Na przykład przy ul. Kurzej, przed zrewitalizowaną dawną zajezdnią powstanie duży plac publiczny z zielenią, a na patiach nowych budynków w kilku lokalizacjach zaplanowano ogrody deszczowe, które będą cieszyć oczy bogactwem barw różnorodnej roślinności. Spełniają też ważne funkcje proekologiczne, związane z zagospodarowaniem opadów.
Dzięki PPP mieszkańcy Dolnego Miasto zyskają tereny z nową zielenią drzew, krzewów i mniejszych roślin – z zachowaniem bioróżnorodności gatunków, o lepszej jakości, bardziej dostępne, bezpieczne i urządzone w przemyślany sposób, m.in. elementami małej architektury i wyposażone w sprzęt do rekreacji czy zabawy dla dzieci. Miejsca te staną się znacznie bardziej wartościową i przyjazną mieszkańcom przestrzenią niż są obecnie.
Wszystkie działki objęte przedsięwzięciem będą miały lub już mają wykonaną inwentaryzację zieleni. Wynika to wprost z przepisów prawa – ustawy o ochronie przyrody oraz ustawy o prawie budowlanym. Jednym z priorytetów Euro Stylu jest realizacja inwestycji zgodnie z ideą tworzenia zrównoważonej tkanki miejskiej, dlatego w pierwszej kolejności zawsze brana jest pod uwagę możliwość zachowania lub przesadzenia drzew, a możliwe działania konsultowane są z dendrologami i z Pomorskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków.
Dla obszaru Dolnego Miasta sporządzona została kompleksowa diagnoza potrzeb mieszkańców, będąca wynikiem konsultacji społecznych prowadzonych w 2016 r. na potrzeby opracowania Gminnego Programu Rewitalizacji (GPR). Ponadto od czerwca 2017 r. co miesiąc uruchamiany był w Inkubatorze Sąsiedzkiej Energii (ISE) punkt informacyjny dotyczący GPR, w ramach którego prezentowane były również założenia projektu PPP, bowiem przedsięwzięcie zbiegło się w czasie z rewitalizacją dzielnicy, w tym w zakresie inwestycji publicznych. Podczas spotkań prezentowane były konkretne obszary wytypowane do zagospodarowania w ramach przedsięwzięcia, przeznaczone zarówno na cele publiczne jak i komercyjne.
Należy dodać że wszystkie obszary objęte zakresem przedsięwzięcia PPP pokryte były i są obowiązującymi miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego, których uchwalenie poprzedziły wynikające z ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym obowiązkowe konsultacje społeczne.
Poszczególne etapy przedsięwzięcia są prezentowane podczas spotkań z przedstawicielami mieszkańców.
CO ZROBIŁ/ZAMIERZA ZROBIĆ INWESTOR (z Miastem)
Wszystkie hale garażowe budowane będą maksymalnie do poziomu -1, co oznacza, że wody gruntowe nie będą naruszane (jest kilkumetrowy margines bezpieczeństwa). Palowanie, jeśli będzie realizowane, odbywać się będzie bezpieczną, nieinwazyjną techniką, bez ingerencji w sąsiednią zabudowę.
Prace w bliskim sąsiedztwie istniejącej zabudowy (będzie ich niewiele) poprzedzą ekspertyzy techniczne stanu budynków i w oparciu o nie sporządzona zostanie odpowiednia dokumentacja ich zabezpieczenia przed negatywnymi skutkami prac budowalnych. W trakcie prac prowadzony będzie stały monitoring budynków sąsiednich. Partner prywatny ma duże doświadczenie w prowadzeniu tego typu przedsięwzięć.
Odpowiedzialność za bezpieczeństwo realizowanych prac budowlanych ponosi partner prywatny, który ma wieloletnie doświadczenie na rynku trójmiejskim. Realizuje inwestycje zgodnie z prawem budowlanym oraz wysokimi standardami i doświadczeniem zdobytym przy realizacji podobnych projektów. Odpowiedzialność partnera prywatnego w stosunku do osób trzecich jest regulowana przepisami kodeksu cywilnego. Ponadto partner prywatny jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej jak i wszelkich ryzyk budowlano-montażowych, które uwzględniają charakter jego działalności oraz możliwość pokrycia ewentualnych szkód wyrządzonych przez niego na mieniu osób trzecich.
W celu uporządkowania i przyporządkowania miejsc gromadzenia odpadów do budynków obsługiwanych, Gdańskie Nieruchomości – z chwilą wypowiedzenia umów pod punkt gromadzenia odpadów – będą proponowały właścicielom nieruchomości (np. wspólnotom mieszkaniowym) inne, zamienne lokalizacje. Każdy właściciel otrzyma jedną propozycję alternatywnej lokalizacji. W celu zawarcia umowy na nowe lokalizacje właściciele nieruchomości będą zobowiązani dostarczyć wniosek o dzierżawę. Po otrzymaniu takiego wniosku Gdańskie Nieruchomości przygotują stosowny aneks.
Zastępcze lokalizacje nie zostaną zaproponowane w przypadku, gdy właściciel nieruchomości dysponuje działką, której parametry techniczne umożliwią zorganizowanie punktu gromadzenia odpadów. Zgodnie z Uchwałą Rady Miasta Gdańska nr XVII/423/19 z dnia 28.11.2019 r. z § 11 ust. 1 i 2, punkt gromadzenia odpadów powinien być lokalizowany w granicach nieruchomości jego użytkowników, tj. właścicieli, producentów odpadów. Za prawo dysponowania działką uznaje się posiadanie tytułu prawnego w formie umowy dzierżawy lub przeniesienie prawa własności w formie aktu notarialnego. Wymagane prawem (Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie) odległości punktu gromadzenia odpadów to 10 metrów od okien i 3 metry od działki sąsiedniej. Gdy spełnienie tych norm jest niemożliwe, wspólnota powinna zwrócić się do Pomorskiego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego o odstępstwo i zmniejszenie przepisowych odległości o połowę.
Lokalizacje nie zostaną zmienione w całości. Zaproponowane zostaną inne, już istniejące miejsca gromadzenia odpadów. Z uwagi na trudne uwarunkowania urbanistyczne i planistyczne na Dolnym Mieście (istniejąca historyczna zabudowa) wyznaczenie nowych miejsc gromadzenia odpadów w poszczególnych kwartałach jest fizycznie lub prawnie niemożliwe.
Każdy realizowany w ramach PPP obiekt będzie miał zabezpieczone odpowiednio duże stanowisko gromadzenia odpadów. Dodatkowo partner prywatny deklaruje otwartość i swoje zaangażowanie w rozwiązanie problemu składowania odpadów w ramach spójnej wizji wypracowanej przez mieszkańców i jednostki miejskie.
Budowa nowego przedszkola ma zapewnić możliwość przyjęcia większej liczby dzieci oraz przystosować placówkę do współczesnych standardów, zapewniających komfort i bezpieczeństwo użytkownikom, również osobom z niepełnosprawnościami. W istniejącym budynku występuje dysproporcja pomiędzy liczbą pomieszczeń pomocniczych a liczbą sal zajęć dla dzieci. Zauważalny jest znaczny przerost powierzchni niezagospodarowanej, która – ze względu na swoje usytuowanie i parametry użytkowe – nie może być adaptowana na sale zajęć czy sale wielofunkcyjne.
Istotny jest również fakt, że dzięki zaprojektowaniu nowego budynku, zgodnie z bardziej rygorystycznymi wytycznymi sanitarnymi i bezpieczeństwa obowiązującymi dla żłobków, możliwe będzie jego przekształcenie do funkcji żłobkowej czy z powrotem do funkcji przedszkolnej, gdyby zaszła taka potrzeba. Obecny budynek nie daje takich możliwości.
Nowy budynek pozwoli na zwiększenie liczby oddziałów przedszkolnych, a co za tym idzie możliwość skorzystania z wychowania przedszkolnego większej liczbie najmłodszych gdańszczan. Warto zwrócić uwagę, że przedszkola nie są jednostkami oświatowymi obwodowymi i ich oferta skierowana jest do wszystkich mieszkańców miasta. Kolejnym argumentem za tworzeniem tu większej liczby miejsc przedszkolnych jest położenie i bardzo dobre skomunikowanie. Dolne Miasto w wyniku wielu inwestycji (rewitalizacja, realizacja budynków TBS, PPP) dynamicznie się rozwija, co również przemawia za budową nowoczesnej i większej placówki przedszkolnej.
Decyzja o budowanie nowej placówki przedszkola i pozostawieniu starego budynku, podyktowana jest tym, że istniejący obiekt może być przystosowany do nowych funkcji społecznych, niekoniecznie związanych z opieką nad dziećmi. Dużo dogodniejszym rozwiązaniem jest rozdzielenie funkcji w dwóch budynkach, niż ich łączenie w jednym obiekcie.
Współistnienie na działce dwóch budynków, nowego i starego, wiązać się będzie ze zmniejszeniem terenu wokół przedszkola. Nie oznacza to jednak zmniejszenia atrakcyjności obszarów rekreacyjnych dla przedszkolaków. Teren zieleni zostanie zagospodarowany w dużo ciekawszy sposób, wykorzystujący ukształtowanie terenu oraz naturalne materiały i kolorystykę, co jest niezwykle ważne w pobudzaniu wyobraźni i kreatywności u najmłodszych. Zabawę na świeżym powietrzu, szczególnie w razie niesprzyjającej pogody, będzie dodatkowo umożliwiał dzieciom przestronny, częściowo zadaszony taras na I piętrze nowego budynku.
Wielkość nowego budynku przedszkola wyznacza miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego.
©2024 Euro Styl S.A. Wszystkie prawa zastrzeżone.
Przedstawione na stronie internetowej wizualizacje, animacje oraz grafiki mają charakter poglądowy. Wygląd budynków, zakres usług oraz zagospodarowanie terenu mogą nieznacznie ulec zmianie. Zmianie nie ulegną istotne cechy świadczenia oraz funkcjonalność budynku. Prawa do używania, kopiowania i rozpowszechniania wszelkich danych i materiałów dostępnych na niniejszej stronie internetowej podlegają w szczególności przepisom ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o Prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wykorzystywanie danych lub materiałów z niniejszej strony w jakichkolwiek celach wymaga każdorazowo pisemnej zgody GGI Dolne Miasto sp. z o.o. W przypadku zapotrzebowania na w/w materiały prosimy o kontakt na adres: daneosobowe@eurostyl.com.pl